Stress

Gennem en lang årrække har jeg specialiseret mig i stress. Jeg har mere end 300 stressforløb bag mig, og gennem disse har jeg fundet ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Og ikke mindst fundet, vejen til at blive stressfri OG undgå tilbagefald, som desværre er hyppigt blandt stressramte.

Hvad er stress egentlig
Stress er grundlæggende en biologisk reaktion, der hjælper os med at håndtere farlige situationer og udfordringer. Når vi står over for noget, vi opfatter som truende og voldsomt, udløser kroppen stresshormoner, blandt andet kortisol og adrenalin.

Hvad enten du står ansigt til ansigt med en reel fare – eller bliver bange for at dumpe til eksamen, fordi censor kigger mistroisk på dig – er den biologiske reaktion den samme. Vi får hjertebanken og blodet cirkulerer hurtigere rundt i kroppen. Der mobiliseres fedt og sukker, som gør muskler og hjerne klar til at bruge en stor mængde energi på kort tid.

Den fysiologiske reaktion er altså en livsvigtig aktivering af vores alarmberedskab, så vi er klar hvis vi skal kæmpe mod eller flygte fra et farligt dyr på savannen. Og det er en brugbar mekanisme, hvis vi skal præstere noget ekstraordinært. Men reaktionen er designet til at løse et kortvarigt opstået problem eller en trussel. 

Kortvarig og langvarig stress
Kortvarig stress er dermed oftest den stress, du kan opleve til eksamen, hvis du har en deadline, eller ved en konflikt. Det kan være hårdt og ubehageligt, men det er ikke skadeligt, så længe det forbliver kortvarigt.
Langvarig stress, skal du derimod være særligt opmærksom på, da den kan være skadelig og give varige mén. Den langvarige stress opstår, når der ikke er balance mellem de udfordringer, du står overfor og de ressourcer, du har til at håndtere dem.

Hvordan ved du, om du har stress?
Jeg vil til enhver tid anbefale dig at tale med din læge herom. Og måske kan du blive lidt klogere ved at læse videre her.

Den intelligente krop
Langvarig stress er en sund reaktion på noget usund. Hvis krop og hoved gennem længere tid er i alarmberedskab, så reagerer kroppen og siger fra. Og det gør den med symptomer. Man kan sige, at symptomer er kroppens sprog. Nogle af de hyppigste symptomer stressramte oplever, er:

  • Søvnproblemer
  • Hovedpine
  • Ondt i maven
  • Uro i kroppen
  • Tankemylder 
  • Nedsat hukommelse, koncentration og fokus
  • Nedsat eller øget appetit
  • Svimmelhed
  • Vejrtrækningsbesvær
  • Hjertebanken
  • Trykken for brystet


Vores krop er så smart indrettet, at den blot skruer op for symptomerne, hvis vi ikke hører efter, derfor bliver symptomerne oftest stigende ubehagelige og voldsomme. Hvilket medfører, at vi til sidst hører efter og handler på det.
Kan du nikke genkendende til flere af de nævnte symptomer, så vil jeg klart anbefale dig at booke en gratis afklarende samtale. Så kan vi sammen udfolde det lidt mere, og du kan få klart svar på, om du er stressramt, og i hvilket niveau. Og vi vil finde ud af, om jeg vil kunne hjælpe dig med at blive stressfri, også på den lange bane.

Hvilken behandler skal du vælge?
Da mange oplever det udfordrende at finde den rette hjælp og rette behandler, vil jeg derfor prøve at guide dig lidt.

  • Psykoterapi, samtaleterapi, psykoterapeut, terapi, er flere ord for samme. Det er til dig, der gerne vil af med stressen, en gang for alle. Det er for dig, som godt ved, at det kræver forandring og arbejde fra din side. I den terapeutiske samtale, der ser vi bla. på den bagvedliggende årsag til, hvorfor du er endt med at være stressramt. Og vi tager udgangspunkt i det for at kunne skabe forandring. Det er i udgangspunkt svære at forandre noget, vi ikke forstår hvorfor er , som det er. Og derfor synes jeg, at denne behandlingsform er at foretrække, hvis du ønsker at skabe varig forandring, og dermed undgår at blive stressramt igen.
  • Stresscoach, stressbehandler, stress specialist, stresscoaching, stress mentor er flere ord for det samme. Det er til dig, der ønsker udelukkende at se fremad. Her ser man ikke på årsagen, til hvorfor du er endt som stressramt, men mere på, hvordan du kan gøre noget anderledes fremadrettet. Denne behandlingsform vil jeg primært anbefales til dig, som er meget let stressramt.